Terapia dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Spektrum autyzmu
Spektrum autyzmu u dzieci to zróżnicowany zakres zaburzeń neurorozwojowych, które wpływają na zdolność dziecka do funkcjonowania w codziennym życiu. Terapia dla dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu to podejście, które pomaga rozwijać umiejętności społeczne i komunikacyjne. Celem terapii jest pomoc w osiąganiu większej niezależności, umiejętności radzenia sobie w życiu codziennym i poprawie jakości życia dziecka w spektrum autyzmu.
Na czym polega?
Terapia dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu koncentruje się na rozwijaniu kluczowych umiejętności społecznych, komunikacyjnych i adaptacyjnych. Wykorzystuje różnorodne metody i techniki, takie jak elementy terapii poznawczo-behawioralnej, Stosowana Analiza Zachowania, psychoedukacja, terapia zajęciowa, komunikacyjna oraz trening umiejętności społecznych (TUS).
W trakcie terapii pracuje się nad nawiązywaniem relacji, redukowaniem problematycznych zachowań, rozwijaniem umiejętności porozumiewania się i radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami, a także nad wzmacnianiem mocnych stron dziecka. Psycholodzy tworzą spersonalizowane plany terapeutyczne, dostosowując je do indywidualnych potrzeb każdego dziecka, aby wspierać jego rozwój, zdolność do samodzielnego funkcjonowania i poprawę jakości życia.
Jak przygotować się do wizyty?
- pierwsza wizyta to wywiad z opiekunem, a druga wizyta to spotkanie z dzieckiem w towarzystwie opiekuna lub nie (w zależności od możliwości dziecka i zgody rodzica)
- przygotuj ważne informacje medyczne dotyczące zdrowia i historii zdrowotnej dziecka
- przygotuj wygodny strój
- porozmawiaj z dzieckiem o spotkaniu, wyjaśnij, dlaczego się tam udajecie i czego można się spodziewać
- weź ulubione zabawki lub przedmioty dziecka, które pomogą mu poczuć się bardziej komfortowo w nowym miejscu
- zaplanuj dostateczny czas przed i po wizycie, aby uniknąć pośpiechu
Dlaczego warto?
- dziecko nauczy się rozpoznawania swoich emocji i emocji innych osób oraz rozwijania umiejętności komunikacyjnych
- poprawi jakość życia poprzez ograniczenie niepożądanych zachowań
- dowie się więcej o sobie, o swoich umiejętnościach, mocnych stronach i sposobach radzenia sobie z trudnościami
- poprawi komunikację
- usprawni zdolności adaptacyjne
- usamodzielni się
- otworzy drogę do rozwoju i pełniejszego uczestnictwa w życiu społecznym
- nauczy się rozpoznawać swoje mocne strony, umiejętności
- wzmocni poczucie własnej wartości
- rodzic/opiekun dostanie wsparcie i jasne wskazówki jak wspomagać swoje dziecko w rozwoju – w domu i w placówce edukacyjnej