Terapia dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu

Spektrum autyzmu

Spektrum autyzmu u dzieci to zróżnicowany zakres zaburzeń neurorozwojowych, które wpływają na zdolność dziecka do funkcjonowania w codziennym życiu. Terapia dla dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu to podejście, które pomaga rozwijać umiejętności społeczne i komunikacyjne. Celem terapii jest pomoc w osiąganiu większej niezależności, umiejętności radzenia sobie w życiu codziennym i poprawie jakości życia dziecka w spektrum autyzmu.

Na czym polega?

Terapia dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu koncentruje się na rozwijaniu kluczowych umiejętności społecznych, komunikacyjnych i adaptacyjnych. Wykorzystuje różnorodne metody i techniki, takie jak elementy terapii poznawczo-behawioralnej, Stosowana Analiza Zachowania, psychoedukacja, terapia zajęciowa, komunikacyjna oraz trening umiejętności społecznych (TUS).

W trakcie terapii pracuje się nad nawiązywaniem relacji, redukowaniem problematycznych zachowań, rozwijaniem umiejętności porozumiewania się i radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami, a także nad wzmacnianiem mocnych stron dziecka. Psycholodzy tworzą spersonalizowane plany terapeutyczne, dostosowując je do indywidualnych potrzeb każdego dziecka, aby wspierać jego rozwój, zdolność do samodzielnego funkcjonowania i poprawę jakości życia.

Jak przygotować się do wizyty?

  • pierwsza wizyta to wywiad z opiekunem, a druga wizyta to spotkanie z dzieckiem w towarzystwie opiekuna lub nie (w zależności od możliwości dziecka i zgody rodzica)
  • przygotuj ważne informacje medyczne dotyczące zdrowia i historii zdrowotnej dziecka
  • przygotuj wygodny strój
  • porozmawiaj z dzieckiem o spotkaniu, wyjaśnij, dlaczego się tam udajecie i czego można się spodziewać
  • weź ulubione zabawki lub przedmioty dziecka, które pomogą mu poczuć się bardziej komfortowo w nowym miejscu
  • zaplanuj dostateczny czas przed i po wizycie, aby uniknąć pośpiechu

Dlaczego warto?

  • dziecko nauczy się rozpoznawania swoich emocji i emocji innych osób oraz rozwijania umiejętności komunikacyjnych
  • poprawi jakość życia poprzez ograniczenie niepożądanych zachowań
  • dowie się więcej o sobie, o swoich umiejętnościach, mocnych stronach i sposobach radzenia sobie z trudnościami
  • poprawi komunikację
  • usprawni zdolności adaptacyjne
  • usamodzielni się
  • otworzy drogę do rozwoju i pełniejszego uczestnictwa w życiu społecznym
  • nauczy się rozpoznawać swoje mocne strony, umiejętności
  • wzmocni poczucie własnej wartości
  • rodzic/opiekun dostanie wsparcie i jasne wskazówki jak wspomagać swoje dziecko w rozwoju – w domu i w placówce edukacyjnej